Geschreven op
8/6/2020

Evaluatie van je ICT-omgeving na de COVID-19 impact

Door de COVID-19 crisis werden bedrijven en ondernemingen geforceerd om in een korte tijd een telewerken oplossing te voorzien.

Met behulp van onder andere VPN-verbindingen is dit snel tot stand gebracht, maar de huidige omgevingen hebben hun beperkingen die geen rekening hielden met het aantal medewerkers dat plots van thuis uit moesten gaan werken. Netwerken waren overbelast, applicaties waren thuis niet beschikbaar of de telefoon kon maar door 1 medewerker worden opgevolgd.

Nu de COVID-19 crisis op zijn eind loopt en medewerkers langzamerhand weer terug van kantoor beginnen te werken, is het een goed moment om de ICT-omgeving onder de loep te nemen, te stabiliseren en optimaliseren.
Vraag jezelf en je collega’s wat er wel of niet heeft gewerkt de afgelopen maand.

  • Waren alle bestanden en applicaties beschikbaar die je dagdagelijks nodig hebt?
  • Hoe stabiel was je netwerkverbinding?
  • Welke aanpassingen heb je thuis moeten maken?
  • Hoe verliep de communicatie met je klanten of collega’s?
  • Wat heb je het meest gemist?
  • Wat frustreerde je het meeste?

Als ICT wel ergens goed in is, dan is het wel in het vinden van oplossingen voor nieuwe problemen. Helemaal nieuw waren de meeste oplossingen niet, maar ze zijn nog nooit toegepast op zo’n grote schaal.

Videoconferentie

Vooral videoconferentie platformen zijn snel gegroeid en evolueerde hun functies om zich aan te passen op de nieuwe vraag. Spreken voor een publiek van 100 mensen, een consultatie met de dokter of je bank vragen om je hypotheek te kunnen uitstellen. Nieuwe functies zoals het delen van je scherm en bestanden of het ontvangen van een samenvatting van het gesprek per e-mail, maken ons leven weer efficiënter en gemakkelijker. Door deze service standaard aan te bieden vergroot je de bereikbaarheid en verbeter je de klantervaring. Maak de juiste keuze van platform door alle functies te vergelijken.

  • Wat moet de klant doen om de service te kunnen gebruiken? Moet er software geïnstalleerd worden? Moet de klant een account aanmaken?
  • Hoe integreert deze functie met uw andere toepassingen, denk hierbij aan de website, een agenda of de branding van de toepassing.
  • Hoe werken de licenties van de toepassing? Betaalt u per gebruiker, per gesprek of per virtuele gespreksruimte?

Bereikbaarheid van de digitale werkomgeving.

Om de mobiliteit van je digitale werkomgeving te verhogen zijn er 3 mogelijkheden: werken met webapplicaties/apps, werken op een server of gebruik maken van een hybride omgeving. Vanwege de complexiteit van de hybride omgeving ga ik in dit artikel hier niet verder op in. Wel wil ik kort de voor en nadelen van webapplicaties/apps en servers toelichten.

Webapplicaties worden op maat gemaakt aan de hand van je bedrijfsprocessen. Ze zijn schaalbaar, flexibel en toegankelijk. Het enige dat je nodig hebt, is een computer met een webbrowser en een internet connectie. Afhankelijk van de leeftijd en configuratie van uw computer kan het zijn dat u een upgrade nodig hebt, denk hierbij vooral aan meer geheugen en/of een SSD. Het overschakelen naar een webapplicatie vraagt om een stevige inspanning. Niet alleen moet u uitdenken welke processen hierin passen (en indien nodig het proces aanpassen), maar u dient ook al uw data over te zetten.

Het gebruik van een server zorgt ervoor dat je alle bestanden en applicaties op een centrale plek beheerd. Omdat je gebruik maakt van de rekenkracht van de server, maakt het niet uit hoe snel de computer is waarmee je werkt. Hierdoor kan een upgrade van de bestaande computers gemakkelijker uitstellen. Het overzetten van je data en applicaties kan vrij snel gebeuren en de gebruikerservaring blijft hetzelfde met als enig verschil dat ze eerst connecteren met de server. En veilige verbinding van thuis uit kan gecreëerd worden via een VPN-verbinding.

Hoe financier je een upgrade tijdens deze dip?

De COVID-19 heeft een flinke financiële deuk achtergelaten. Hoe kun je ondanks deze impact toch je ICT-omgeving voorzien van de broodnodige aandacht? Indien je niet meer over de nodige reserves beschikt kun je de upgrade financieel haalbaar maken door gebruik te maken van een IT-leasing. Met IT-leasing spreidt u de kosten van de aanschaf van nieuwe IT-apparatuur zoals computers, printers en servers. Je hebt geen groot start kapitaal nodig om te profiteren van de recentste innovaties.

Nieuwsgierig hoe wij je kunnen helpen?

Wij denken graag mee hoe we jouw bedrijf verder kunnen optimaliseren.

Contacteer ons
Liever direct telefonisch contact?

Wij denken graag mee hoe we jouw bedrijf verder kunnen optimaliseren.

Bel +32 3 663 46 56